Jensen amerikai tengerészgyalogos törzsőrmester feszülten fürkészte a kihalt utcákat a páncélozott M-35 teherautó nyitott fülkéjéből. 1968 február elseje volt, egy megerősített főleg újoncokból álló rajjal ment terep kiképzésre a Tet ünnepségek idejére. Azonban már az első éjszaka rádión riadóztatták őket, mert „Charlie” megtámadta a hue-i támaszpontot. Azonnal szükség volt mindenkire a tábor védelméhez. A törzsőrmester tizenhét emberével rögtön kocsira szállt és indultak a bázis felé. Sajnos egyik teherautójukon sem volt fegyverzet, az M-35 légvédelmi géppuskáit karbantartás miatt már a múlt héten leszerelték, az ősöreg GMC-re meg nem is kaptak géppuskát, hiába volt meg az állványa.
A GMC-ben a ponyva alatt nagy kártyacsata zajlott, Gróf úr a tizedes próbált minél rezzenéstelenebb ábrázattal blöffölni, hogy átverje a Drummert a másik tizedest aki zenész múltja miatt kapta csúfnevét. Mindkettőjüket Guamról vezényelték át alig egy hete, és se ők, se a katonáik nem voltak még éles helyzetben eddig. A kártyázást is azért találták ki, hogy mutassák a többiek előtt, hogy mennyire laza profik, ezzel is leplezve idegességüket. A törzsőrmester persze nem tudott arról mi zajlott a kettes kocsiban. Jensen már a második évét szolgálta Namban, és nagyon nem tetszett neki a kihalt utcák látványa, Hue sohasem aludt. Hová tűnt hát mindenki? Az egész várost megszállták a kommunisták?
Hirtelen megreccsent a rádió: Nancy kettő, itt MACV bázis. Merre járnak? Amerikai civilek rekedtek a Szirén hotelben, nő is van köztük. Tudják hol van?
Jensen cifrán káromkodott, majd válaszolt a rádióba: Tudjuk, megyünk! Majd a teherautót vezető tengerészgyalogoshoz fordult: Hank ott fordulj balra, aztán rögtön jobbra.
A súlyos Nancy névre keresztelt teherautó bekanyarodott a kis utcába, Jensen rögtön két VC-t pillantott meg a téren a császár szobra előtt, szerencsére Hank gyorsan vette jobbos kanyart is, majd padlóig nyomta a gázt, egy fekete pizsamás fegyveres ugrott félre az útjukból Jensen a visszapillantóban újabb hármat vett észre mögöttük az utcán, összesen már hatot! Ennyi Charliet két év alatt sem látott a dzsungelbe összesen!
A GMC sofőrje mögöttük viszont hirtelen lefékezett, amikor megpillantotta a téren a fekete ruhás fegyvereseket, Gróf úr meg Drummer azonnal leugráltak az embereikkel és vadul elkezdték sorozni a téren álló gerillákat. Egyikük hanyatt vágódott, a másik, a földre lapulva keresett fedezéket. A fegyverek zajára a környező utcákból elkezdtek előrajzani a kommunista támadók, Jensenék autója lefékezett a hotel előtt, ahogy a törzsőrmester az emberei élén betörte a romos épület kapuját, egy koromfekete rémült vietnami malac sprintelt el a lábaik között visítva. A csata Hue városáért megkezdődött.
Bár semmi sem volt kész, befejezetlen figurák, elképzelések a szabályokra és nem konkrét leírt szabályok, Jentz nagyszerű tereptárgyai is vakon a battle mat ismerete nélkül készültek, mégis egy nagyon jó játék kerekedett ki a dologból. Mert egyrészt az egésznek megvolt a hangulata, másrészt azzal, hogy én nem mint ellenfél, hanem mint Kalandmester irányítottam a Vietcong erőket volt lehetőségem a játékegyensúlyt biztosító döntéseket hozni a játék menetével kapcsolatban, az egész nem volt teljesen kiszolgáltatva a kockadobásoknak.
Arról nem is beszélve, hogy ennek a játéknak nem az a célja, hogy az egyik fél nyerjen, hanem az, hogy öten jól szórakozzunk. Óriási különbség.
(Persze a játékosok nyertek, de csak éppen, hogy.) A tapasztalatok alapján tovább tisztult bennem a kép, hogy mit is akarok összehozni a végére. A négy játékos fejenként kap négy aktiválást és az ehhez tartozó figurákat, és kártyalapokat. A kártyalapok csupa olyan dolgot jelképeznek majd amit a játékosok a csata során elköltenek. Mik ezek? Újradobás, kézigránát, füstgránát, LAAW rakéta stb. A játékos karakterek (JK) vagyis az amerikai tengerészgyalogosok USMC, jobb esélyeket kapnak a túlélésre mint a kalandmester által irányított nem játékos (NJK) karakterek a vietnami katonák és vietcongok. Amikor a vietnami NJK-t eltalálnak dobunk egy K6-ot 1,2,3 esetén túléli, 4,5,6-nál levesszük. Ha egy JK-t találunk el, dobunk 2K6-al egy hat oszlopos és hat soros táblázatban, hogy milyen testrészt ért a találat. Lábat ért találatnál a földre kerül és ki kell menteni, kéznél szintén kiesik a játékból de járóképes sebesültként segítség nélkül távozik a csatatérről. Ha a fejét éri találat a K6 dobás eredménye dönti el, hogy megfogta-e a golyót a sisak vagy sem, 1,2,3,4 esetén igen 5 és 6 esetén földre kerül menteni kell. A törzset is hasonlóan 1,2,3-nál a mellény megvédte, ha nem földre kerül, menteni kell. Elsőre ez nem tűnik nagy változásnak, viszont ha hozzáteszem, hogy a játékosnak minden karaktere kap egy újradobást amivel a találat esetén újradobhatja annak helyét, vagy hatását, akkor azért már szinte borítékolható, hogy egy biztos veszteséget minden karakter ki tud cselezni, ha a játékos okosan gazdálkodik az újradobásával. A játék alatt remekül működött a rendszer. Nekem azért még maradtak kérdőjelek, hogy pl a vietnami NJK-k hogyan dobják a próbát (a VC gerillák képzetlenek, szóval csak 1 és 2 az amikor túlélik a találatot, a hivatásos NVA katonák 1,2,3-nál, a veteránok 1,2,3,4-nél ), A VC-knek elméletileg a lövésre is van büntetés, de ha ezt mind belerakom, akkor csak áldozati bárányok, nem veszélyes ellenfelek. Illetve, hogy az amerikaiak kapjanak-e még egy felező dobást az egész folyamat elejére, tehát dobjunk találatra ha 4,5 vagy 6 utána dobunk testrészt. Ezzel viszont már nagyon sebezhetetlenek. Ez majd egy következő játékban derül ki.
A csapatkapitány intézményét is erősíteni akarom a játékos oldalon, ez Jentznél remekül működött, mert hagyta, hogy a másik két fire team-et irányító játékos tegye a maga dolgát, Ő meg a haderő másik felével kapura tört. Nem voltak viták, jól együtt működött a csapat. Senki sem erőlködött, végig cikiztem őket, hogy micsoda demokratikus egy hadseregük van, de igazándiból ez volt a jó megoldás. Részemről a TGW játék mintájára akarok egy kártyacsatát amivel a KM és a játékosok egymás terveit húzzák keresztül. Egyrészt a játékosok az alap rajjal kapnak alap fegyverzetet és alap kártyákat másrészt, ha elkészülnek a megrendelt figurák, a raj kérhet támogató figurákat a szakaszparancsnoki és századparancsnoki szintről. Ezek az extra figurák hoznak extra lapokat magukkal a csapatkapitány kezébe. Ez még egy kidolgozásra váró ötlet, az első ilyen a figura a jó öreg szanitéc, 6 hüvelyken belül mentheti egy hatos dobással a földre került tengerészgyalogosokat, meg ad két kulacs kártyát a csapatkapitány kezébe, aki kijátszhatja a kulacsot egy-egy olyan figurára aki 6 hüvelykre van a szanitéctől és van legalább 2 PIN markere, a kulacs eltávolítja a két PIN-t. Ilyen és ehhez hasonló ötleteim vannak, majd szépen leteszteljük.
A kézigránát, vállról indított rakéták és 60mm-es aknavetőkre is jól működött az új ötletem, meg a füstgránátok használatára is (ez utóbbit a Memoir 44-ből újítottam). A gránátoknak kijelöljük a célpontját majd dobunk, hogy oda esnek-e ahová akarjuk, ha nem, szóródáskocka meg egy K6, hogy milyen irányba és hány hüvelykre csapódnak be. A játékosaim két újradobást is elköltöttek egy becsapódó 60 mm-es aknavető lövésemre, mert 6-ost dobtam rá kétszer is. Olyan is volt amikor a VC figura elrontotta a kézigránát dobását és az pont visszaesett a fejére. Ez így elég nevetséges, de ha azt mondom felrobbant a kezébe a gyenge minőségű kínai gyártmány akkor teljesen reális. A rejtetten mozgatott kártyalapokra is kilőtt az egyik játékos előzetes bejelentéssel egy LAAW rakétát, aztán az advance parancsot választva előre mozgott, felfedtük a lapot és kiderült nem is volt hozzá figura rendelve, tehát a mozgásra odalőtt a katona, de csak a galambokra pazarolta el a lövést. A golyószóró-géppuska esetén nagyon kellene olyan lövési mód amivel nem találatot osztunk hanem mondjuk dupla PIN-t. ezzel lefogva mondjuk egy öt hüvelykes területen az ellenfelet. Volt olyan szituáció amikor három NVA katonám ült egy ház emeletén, fejenként egy Ambush paranccsal kezükben AK-47, totál blokkoltam velük az utcát. Elvégre aki belép eléjük az kap 9K6 lövést a nyakába, ha lenne egy géppuska ami megsorozza az ablakot és kioszt fejenként 1-2 PIN-t akkor annak a tűzfedezetében megindulhatnak a támadók. Pont mint a valóságban. Még fontolgatom.
Egy szónak is száz a vége, remek játék volt, remek csapattal. Szeptember 23-én folytatjuk, addig is TGabiékkal újabb tesztcsata és festem a tovább a figurákat, meg várom a csomagot a Flytrap-tól, már feladták. Kb egy hónap, hogy megérkezzen, meg három hét a festés, a novemberi játékra már bemutató minőségü figurákkal tesztelünk. Közben TGabi és Zirian is festi a VC-NVA erőket, Jentz meg csinosítja a terepet, és ha jól olvastam a levelezést még egy csapataggal bővülünk.
Végezetül, még pár kép:
Köszönjük a vendégcikket Balogh Janinak, az eredetit itt olvashatjátok.